To πορτοκάλι Στράτου "χτυπά" τις διεθνείς αγορές

Μια νεοσύστατη εταιρεία γίνεται «πρέσβης» της Στράτου Η ντόπια απάντηση στις εταιρείες-μαιμού που εξαπατούν τους πορτοκαλοπαραγωγούς της περιοχής Η εταιρεία «Τhe Hesperides» ανοίγει τα φτερά…

Μια νεοσύστατη εταιρεία γίνεται «πρέσβης» της Στράτου
Η ντόπια απάντηση στις εταιρείες-μαιμού που εξαπατούν τους πορτοκαλοπαραγωγούς της περιοχής

Η εταιρεία «Τhe Hesperides» ανοίγει τα φτερά της για την Ευρώπη με τις ποικιλίες ναβαλίνα, βαλέντσια αλλά και την καθιέρωση τοπικού φεστιβάλ πορτοκαλιού

Συχνό φαινόμενο αποτελούν για την Στράτου οι απάτες με εταιρείες-μαιμού που αγοράζουν την παραγωγή πορτοκαλιών των παραγωγών της περιοχής, αφήνοντας τους ανεξόφλητους. Μόνο από την τελευταία τέτοια περίπτωση, η ζημιά την οποία υπέστησαν περισσότεροι από 40 παραγωγοί ξεπερνά τα 400.000 ευρώ.

Η κατάσταση αυτή όμως είχε και μια απροσδόκητη εξέλιξη: τοπικός παραγωγός αποφάσισε να ιδρύσει μια τοπική εταιρεία που θα εμπορεύεται προς το εξωτερικό τα εσπεριδοειδή της περιοχής. Το όνομα αυτής «The Hesperides» και φιλοδοξία της είναι να αποτελέσει όχι απλά μια επιχειρηματική δραστηριότητα αλλά να μετατραπεί σε έναν πραγματικό πρεσβευτή της Στράτου και των εξαιρετικών πορτοκαλιών της.
Το «κόλπο» γνωστό και επαναλαμβανόμενο: εταιρείες-μαιμού προσεγγίζουν έναν ντόπιο τον οποίο χρησιμοποιούν ως μεσίτη για να κερδίσουν την εμπιστοσύνη των αγροτών, και μέσω αυτού αγοράζουν την τοπική παραγωγή, υποσχόμενοι πληρωμή σε μετρητά. Τα λεφτά όμως δεν έρχονται ποτέ, αφού οι εταιρείες αυτές «εξαφανίζονται» χωρίς να αφήσουν ίχνη μόνο για να επανεμφανιστούν λίγα χρόνια αργότερα με νέα επωνυμία, επαναλαμβάνοντας την απάτη που έχουν μάθει να φέρνουν εις πέρας τόσο καλά. Με τον τρόπο αυτό έχουν εξαπατηθεί 3-4 φορές τα τελευταία 15χρόνια πολλοί παραγωγοί της Στράτου, ενώ μετά την τελευταία τέτοια περίπτωση το θέμα έφτασε στα δικαστήρια.
Παρά τη δικαίωσή τους όμως, ακόμη δεν έχουν λάβει τα χρήματά τους αφού οι υπεύθυνοι της εταιρείας έχουν εξαφανιστεί. Η πολιτεία από πλευράς της δείχνει να μην μπορεί να αντιμετωπίσει το φαινόμενο, ζητώντας για παράδειγμα να υπάρχει κάποια τραπεζική κάλυψη για τους παραγωγούς από εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον χώρο του εμπορίου αγροτικών προϊόντων, όπως γίνεται με άλλου είδους επιχειρηματικές δραστηριότητες.
Ερχόμενος και ο ίδιος όμως αντιμέτωπος με αυτή την κατάσταση, ο Λάμπρος Πόρκος αποφάσισε να πάρει την κατάσταση στα χέρια τους και να ιδρύσει την εταιρεία «The Hesperides» η οποία θα ξεκινήσει από φέτος την εξαγωγή των ποικιλιών ναβαλίνα και βαλέντσια προς χώρες της Δυτικής Ευρώπης. Ήδη έχουν γίνει οι πρώτες επαφές και το ενδιαφέρον είναι μεγάλο. Αυτό όμως που είναι εξίσου σημαντικό, είναι ότι μέσα στα άμεσα πλάνα της νεοσύστατης εταιρείας είναι να λειτουργήσει με έναν τρόπο που θα αναδείξει όχι μόνο τα πορτοκάλια αλλά και όλη την περιοχή, προσδοκώντας ακόμη και σε τουριστικά οφέλη, όπως γίνεται σε άλλες πόλεις του εξωτερικού που διαφημίζουν την περιοχή τους μέσω των τοπικών προϊόντων τους.
Η Στράτος παράγει ετησίως γύρω στους 8.000 τόνους πορτοκαλιών των ποικιλιών ναβαλίνα και βαλέντσια, η καλλιέργεια των οποίων αποτελεί μια από τις βασικότερες πηγές εισοδήματος για τους κατοίκους. Μετά όμως από τις απανωτές απάτες των οποίων έπεσαν θύματα, οι παραγωγοί αναζητούν πλέον αξιόπιστους εμπόρους, ενώ βλέποντας και οι ίδιοι το όραμα που έχει για την περιοχή η «The Hesperides», ανταποκρίνονται στο κάλεσμα για συνεργασία. Οι εκπρόσωποι της εταιρείας έχουν έρθει σε επαφή με τις αγορές της Γερμανίας, της Ολλανδίας, του Βελγίου, της Ελβετίας και των Σκανδιναβικών χωρών και προσδοκούν ότι η παραγωγή του Οκτώβρη θα είναι η πρώτη που θα δει το δρόμο τις εξαγωγής.
Η νέα εταιρεία η οποία δημιουργήθηκε στην περιοχή, έχει υποσχεθεί ότι θα καταβάλει της μετρητοίς τα χρήματα στους παραγωγούς, ενώ παράλληλα το προϊόν θα φτάνει στον τελικό καταναλωτή σε ανταγωνιστική τιμή, ώστε να κερδηθεί η τόσο σημαντική αγορά του εξωτερικού. Σύμμαχος στην προσπάθεια αυτή είναι και μια διεθνής πατέντα, που έχει να κάνει με την συσκευασία των πορτοκαλιών. Σε αντίθεση με τα γνωστά διχτάκια (girsack) που συνήθως αποτελούν τη συσκευασία των εσπεριδοειδών, η «The Hesperides» έχει κατοχυρώσει μια νέα συσκευασία, επάνω στην οποία θα υπάρχει ένα ενημερωτικό φυλλάδιο με περοεχόμενο το οποίο θα ανανεώνεται και θα περιέχει για παράδειγμα συνταγές με πορτοκάλια για γλυκά, φαγητά και χυμούς σε διάφορες γλώσσες, πληροφορίες για την Στράτο, τον Αχελώο και την περιοχή γενικότερα, ενώ θα εμφανίζονται και κοινωνικά μηνύματα.
Όπως δήλωσε στη «Σ» ο κ. Πόρκος, «Η Στράτος έχει εξαιρετικής ποιότητας πορτοκάλια, γεγονός το οποίο οφείλεται στα χαρακτηριστικά του εδάφους, τα νερά του Αχελώου και το μικροκλίμα. Σκοπός είναι μελλοντικά να αναβαθμιστούν ακόμη περισσότερο ποιοτικά οι πορτοκαλεώνες, ούτως ώστε να έχουμε ένα καλύτερο προϊόν  κι αυτή τη φορά με Όνομα». Ο ίδιος εκτιμά ότι η εταιρεία του θα καταφέρει να προσφέρει ένα σεβαστό εισόδημα στους παραγωγούς της περιοχής, προσδοκώντας μια σταδιακά αυξανόμενη εμπορική αξία του προϊόντος. «Δεδομένης της σημερινής οικονομικής κρίσης, η πρωτοβουλία νέων  ανθρώπων για εξωστρέφεια των επιχειρήσεών τους, θα συμβάλει στην δημιουργίας μιας νέας πνοής και οπτικής για την οικονομική ανάπτυξη της περιοχής», καταλήγει ο ίδιος.
Άλλωστε, έχει κατά νου ανάλογες περιπτώσεις από το εξωτερικό, όπως το χαρακτηριστικό παράδειγμα από την πόλη Menton της Γαλλίας, η οποία πραγματοποιεί κάθε χρόνο ένα παγκοσμίου φήμης φεστιβάλ αφιερωμένο στα εσπεριδοειδή, το οποίο μάλιστα προσελκύει 200.000 τουρίστες ετησίως. Εύλογα αναρωτιέται λοιπόν, με βάση την εξαιρετική ποιότητα πορτοκαλιών που παράγει η περιοχή της Στράτου, γιατί να μην συμβεί κάτι ανάλογο και εδώ. Όπως συμπληρώνει ο ίδιος, η Στράτος διαθέτει σημαντικότατα αλλά παραγνωρισμένα αρχαιολογικά μνημεία, όπως ένα από τα μεγαλύτερα αρχαία θέατρα της Ελλάδας, χωρητικότητας 7.000 θέσεων, αλλά και έναν από τους μόλις τρεις ιερούς ναούς αφιερωμένους στον Δία που έχουν ανακαλυφθεί. Για το λόγο αυτό μάλιστα, στα καρτελάκια που θα βρίσκονται επάνω στην πρωτοποριακή συσκευασία, θα αναγράφονται και τουριστικές πληροφορίες για την περιοχή.
Η «The Hesperides» είναι ήδη έτοιμη να συνάψει τις πρώτες συμφωνίες, ώστε μετά την συγκομιδή των πορτοκαλιών το φθινόπωρο οι πρώτες παρτίδες να φύγουν προς το εξωτερικό. Τον Οκτώβριο, θα λάβει μέρος στη δεύτερη μεγαλύτερη έκθεση τροφίμων και ποτών που γίνεται παγκοσμίως την SIAL στο Παρίσι. Μέσα στον επόμενο μήνα θα είναι έτοιμη και η ιστοσελίδα της εταιρείας, στην οποία οι ενδιαφερόμενοι θα μπορούν να αναζητήσουν περισσότερες πληροφορίες.
Πρόκειται αναμφίβολα για μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα πρωτοβουλία, η οποία δεν αποσκοπεί μόνο στα εμπορικά οφέλη αλλά έρχεται και να συμπληρώσει κενά της επίσημης πολιτείας. Αποτελεί λοιπόν μια ευκαιρία, σε συνεργασία πάντα με τοπικούς φορείς της πολιτείας και όχι μόνο, να στηριχθεί η προσπάθεια προβολής όχι μόνο του ιδιαίτερου προϊόντος που παράγεται στην Στράτο, αλλά και η προβολή ολόκληρης της περιοχής. Και γιατί όχι, να μην αποκτήσει η Στράτος το δικό της φεστιβάλ πορτοκαλιού, από το οποίο θα μπορούσε να επωφεληθεί όλος ο δήμος Αγρινίου αλλά και ολόκληρος ο νομός.

Κώστας Καρακώστας